Få ut det mesta från en konferens

Konferenser kan vara krävande och kännas överväldigande och det är inte alltid lätt att veta var ditt fokus ska ligga under konferensen. Ska man lyssna på alla talare? Vad gör man om man hatar att småprata med andra människor du aldrig förr har träffat?

Konferenser är något som de flesta inom något yrke behöver uppleva åtminstone några gånger under sitt arbetsliv. Det är ett faktum som inte går att ändra på. Att inte gå på en konferens skadar dig också genom att du missar chansen att skapa nätverk och kontakter utanför din egen arbetsplats.

Börja med att försöka hålla motivationen uppe för nätverkandet under konferensen. Lista ut vilka du vill möta och knyta kontakt med av de som kommer att närvara vid konferensen. Försök om du kan, presentera dig innan konferensen genom att skicka mejl till den person du vill möta.

Var också strategisk med din tid, vet vad du vill åstadkomma under konferensen och skapa en lista på vilka talare du helst av allt vill höra på. Prioritera de mest intressanta av dem.

Lyssna och hör på vad dina kollegor och andra inom samma bransch som du säger på möten och middagar. Ställ noga uttänkta frågor och var inte rädd för att lyssna på vad de talar om innan du själv börjar tala. Var inte heller rädd för att återknyta och stärka kontakten med redan existerande kontakter inom ditt nätverk. Det kan vara bra att förnya bekantskapen och utbyta nyheter och information mellan kollegor inom samma bransch.

Om du självmant vet att du kommer slita ut dig genom att närvara vid varje möte, middag och lunch, välj bort något och ta en timme för dig själv där du i lugn och ro kan återhämta dig och därefter återigen presentera dig från din bästa sida för framtida och existerande kontakter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *